17.1.2019
Kategorie: Zdravá výživa

5 z nejzdravějších zimních potravin

Udržet se zdraví během celé zimy není tak nemožné, jak se zdá. V zimě máme mnohem menší přísun vitamínů a zdravých potravin. I během zimy existují potraviny, které jsou schopné zajistit vám bohatý přísun vitamínů, které o dost minimalizují riziko chřipky nebo nachlazení. Zařaďte do svého jídelníčku některou námi doporučených potravin a vlezlé nachlazení či chřipka se vám vyhnou.

Granátové jablko

Toto exotické ovoce není u nás tolik rozšířené a oblíbené jako jiné druhy a je to velká škoda. Granátové jablko nebo šťávu z něj supermarkety již běžně nabízí. Granátová šťáva je velmi bohatá na antioxidanty mnohem více než jiné ovocné šťávy. Obsahuje hořčík, sodík a draslík, proto pomáhá v boji s vysokou horečkou, kde tělo pocením ztrácí mnoho minerálů. Vypitím jedné sklenice se můžete zbavit zácpy.

Zelenina s tmavě zelenými listy

Kapusta, brokolice nebo špenát mohou na pultech v zimě působit uvadle, ovšem mráz jejich chuť zbaví hořkosti. Tyto zelené rostliny jsou obzvláště bohaté na vitamíny A, C a K. Brokolice je také vynikajícím zdrojem kyseliny listové, která je důležitá pro ženy v plodném věku.

Citrusové plody

Citróny, pomeranče, mandarinky, limetky a grepfruity přinesou slunce do chladné zimy. Mnoho lidí ví, že toto ovoce je doslova nabité vitamínem C. Jeden kousek ovoce denně stačí k dodání celé doporučené denní dávky vitamínu C. Kromě něj také obsahují flavonoidy. Převládající flavonoid v citrusech – hesperidin – se připisuje zvýšením „dobrého“ HDL cholesterolu a snížením „špatného“ LDL cholesterolu a triglyceridů.

Brambory

Brambory se často hází do jednoho pytle s těstovinami nebo bílým pečivem pro svůj vysoký obsah škrobu. Ale na rozdíl od ostatních potravin, obsahují brambory několik důležitých a zdravých živin. Jsou vynikajícím zdrojem dvou posilovačů imunit – vitamínů C a B6, které dodávají 25% a 29% denních potřeb člověka. Jsou také dobrým zdrojem kyseliny listové, což je zvláště důležité pro ženy v plodném věku.

Dýně a tykve

Existuje mnoho odrůd tykví a jejich zařazení do zimního jídelníčku je skvělou volbou. Jedna miska vařené dýňové polévky obsahuje vitamín A (až 200% doporučené denní dávky), C, B6 a draslík, ale není téměř kalorická. To jistě uvítají všichni, kdo touží po Vánocích pár kilo shodit.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: