28.1.2016
Kategorie: Zdravá výživa

Bez sacharidů se neobejdete. Mohou ale způsobit řadu problémů

Sacharidy (nepřesně označované jako cukry) jsou nejrozšířenějšími přírodními látkami. V lidském těle působí jako hlavní zdroj energie. Kromě toho jsou stavebním prvkem chrupavek a vazů. Jsou tedy pro lidský organismus nenahraditelné. Mohou ale i škodit.

Sacharidy by měly tvořit přibližně 60 procent z celkového energetického příjmu. Asi 140 gramů přitom denně spotřebuje mozek, který se bez glukózy z krve zkrátka neobejde. Denně jí potřebuje asi 140 gramů. Pokud nebudete přijímat dostatečné množství sacharidů, začne si tělo energii vytvářet z glycerolu a aminokyselin. Tím se však vyprodukuje i obrovské množství toxických látek, které zatíží organismus.

Jednoduché a složené cukry

Sacharidy naleznete především v cukru a sladkostech, pečivu, cereáliích, ovoci, bramborách, medu i luštěninách. Dělí se podle počtu cukerných jednotek na jednoduché cukry (monosacharidy) a složené cukry (oligosacharidy a polysacharidy). Rozdílů je několik – pro zdravý životní styl je však nejdůležitější, že obě skupiny mají jinou dobu přeměny na energii.

cukr_01

Jednoduché cukry se vstřebávají rychle – proto se jim také přezdívá rychlé cukry. Právě pro svou rychlou přeměnu jsou problematické. Jestliže se zvýšené množství energie nevyužije, uloží se do tukových zásob. Přijímejte je proto pouze po náročné fyzické činnosti a ráno při snídani – po spánku totiž máme nízkou hladinu glykogenu, kterou je třeba doplnit. Mezi monosacharidy patří glukóza (hroznový cukr), fruktóza (ovocný cukr) a galaktóza (vzniká štěpením mléčného cukru).

Oproti tomu složené (pomalé) cukry se do tukových zásob neukládají. Náš organismus je totiž vstřebává postupně, takže energie může být včas efektivně využita. Patří sem sacharóza (řepný cukr), laktóza (mléčný cukr) a maltóza (sladový cukr). Naleznete je především v celozrnném pečivu a luštěninách, ale i pivu.

cukr_02

Pozor na přemíru cukru

Přemíra cukru v krvi může způsobovat cukrovku, potíže se srdcem a cévním oběhem a spoustu dalších zdravotních problémů. Navíc snižuje schopnost bílých krvinek ničit mikroorganismy

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: