24.11.2016
Kategorie: Zdravá výživa

Brusinky jsou nejen sladkou pochoutkou, ale i silným antioxidantem

S brusinkami se většina z nás setká pouze na svíčkové, což je ovšem velká škoda. Tyto malé červené lesní bobule mají totiž nízkou kalorickou hodnotu, vysoký obsah vlákniny a nízký obsah cukru. Jsou také bohatým zdrojem přírodních látek s fyziologickými účinky, například proantokyanidinů, organických kyselin, vitamínů a minerálů.

Účinky brusinek

cranberries-1714174_960_720Kromě jiného brusinky obsahují jedny z nejsilnějších antioxidantů ze všech běžných druhů ovoce. Mají protirakovinné účinky, potlačují růst běžných patogenů přenášených do těla prostřednictvím potravin a mají také antibakteriální účinky, které se podílejí na prevenci infekcí močového ústrojí. Bylo zjištěno, že některé bioaktivní sloučeniny v brusinkách obsahují látky s toxickými účinky proti celé řadě nádorových buněk. Zejména se to týká rakoviny plic, děložního čípku, prostaty, prsu a také leukémie. Ve srovnání s jinými druhy ovoce mají brusinky vyšší koncentraci fenolů, dokonce více než červené hroznové víno, jablka, jahody nebo dokonce i borůvky.

Je také známo, že brusinky pomáhají předcházet infekcím močového ústrojí tím, že předcházejí usazování bakterií na výstelce močového traktu. V poslední době bylo také zjištěno, že brusinky napomáhají redukovat usazování bakterií na povrchu zubů, čímž zmírňují tvorbu zubního plaku. Sloučeniny obsažené v brusinkách brání také uchycení určitých choroboplodných bakterií na výstelce žaludku a podílejí se tak na prevenci vzniku žaludečních vředů.

Způsoby a význam konzumace brusinek

Brusinky nemusí být pouze dochucovací přísadou ke svíčkové. Součástí slavnostních tabulí jsou například brusinkové omáčky. Další možností jsou brusinkové džusy, nebo se přidávají do čajů, dezertů i alkoholických drinků. Díky zanedbatelnému obsahu kalorií jsou oblíbenou přísadou jak do ovocných, tak i do zeleninových salátů.

Vzhledem k vysokému procentu živin a obrovskému množství antioxidantů se tyto malé červené lesní plody řadí mezi tzv. superpotraviny. Ty se vyznačují velkým množstvím důležitých živin, jsou bohaté na vitamíny, minerály, blahodárně účinkují na imunitní systém a mají antioxidační účinky.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: