26.11.2018
Kategorie: Relax - odpočinek

Co jste (ne)věděli o spánku? – 1.díl

Spánek je pro náš organismus nepostradatelný. Bez spánku organismus neregeneruje a nemůže správně fungovat. Když ovšem spíme, neznamená to, že spíme kvalitně. Kvalita a intenzita spánku se mění nejen vzhledem k různým situacím a aktuálnímu zdravotnímu stavu, ale rovněž během noci. Pojďme se proto v prvním článku třídílného miniseriálu o spánku podívat, jak se spánek mění v průběhu noci.

Zásadním rozdílem mezi spánkem a odpočinkem je, že během odpočinku relaxuje pouze naše tělo, ale mozek nikoliv. Teprve ve fázi hlubokého spánku dochází k celkové regeneraci. I proto je pro zdravý spánek zásadní nejen délka spánku, ale i jeho hloubka a intenzita. Spánek je důležitý nejen po fyzické, ale i psychické stránce. S nedostatkem spánku stoupá riziko vzniku nejrůznějších onemocnění. Dlouhodobé problémy s nespavostí a spánkem obecně mohou výrazně snížit kvalitu života. Nezřídka se objevuje porucha koncentrace, špatná paměť či únava.

Proč musíme spát?

Skutečnost, že je spánek životně důležitý, dosvědčuje i nejedna vědecká studie. Některé z nich došly k závěru, že lidí spící méně než šest hodin denně jsou vystaveni podstatně většímu riziku vzniku kardiovaskulárních chorob. Pokud nepřekročí hranici pěti hodin spánku zvyšuje se riziko úmrtí dokonce až o 15%. Spánek tak rozhodně není dobré podceňovat! Ať už nemůžete spát kvůli stresu, nebo se u vás objevila některá porucha spánku, snažte se co nejdříve najít řešení, které vám pomůže opět nerušeně prospat celou noc a vystřídat hned několik spánkových fází.

Fáze spánku

Víte, co je fáze spánku? Spánek se dělí na tři funkční stavy, a to bdění, REM a NREM spánek. To, v jaké fází se právě nacházíme, prozradí i naše oči, respektive víčka. Pokud se víčka pohybují, jedná se fázi rapid eye movement známou pod zkratkou REM neboli rychlý pohyb oči. Naopak jsou-li naše oči v klidu, jsme v non rapid eye movement neboli ve fází NREM. Fáze REM a NREM se během noci několikrát vystřídají, přičemž jedna fáze REM a jedna NREM tvoří dohromady jeden spánkový cyklus, který zpravidla trvá okolo 70 až 100 minut. Zpočátku je spánek hluboký, čím více se ale blížíme probuzení, zvyšuje se podíl REM spánku. Vůbec nejdelší fáze REM spánku je ve spánkovém cyklu před probuzením, kdy může trvat i jednu hodinu.

Usínání

První fáze – usínání – se nachází mezi bdělostí neboli awake a spánkem. V této fázi dochází k uvolňování svalů, zklidnění dechu i srdečního tepu. Usínání je u každého jinak dlouhé, přesto by nemělo zabrat více než 15 minut. Jestliže se pravidelně marně snažíte usnout více než půl hodiny a neustále se převalujete v posteli, měli byste začít hledat příčinu vašeho problému. Lépe usnout a kvalitněji spát vám ovšem může pomoci i přírodní produkt Dreamly, který obsahuje osvědčené bylinky na spaní, jako je meduňka lékařská, kozlík lékařský, mučenka pletní nebo šafrán setý.

REM  fáze

K REM fází dochází během spánku hned několikrát. Celkově tak zabírá 20 až 25 % z celkové doby spánku. Během REM fáze je možné pozorovat rychlé pohyby očí, které trvají většinou okolo 10 až 20 sekund. Může za to i skutečnosti, že v REM fázi se často zdají sny. Jak ukázaly určité vědecké studie, některé hodnoty získané během REM fáze spánku odpovídaly stavu bdělosti.

NREM fáze

Během NREM fáze spánku náš organismus regeneruje. Tato fáze tvoří obvykle 75 až 80% spánkové doby. Na rozdíl od REM spánku se zde neobjevuje pohyb oči a ani sny. NREM spánek se ovšem skládá z dalších čtyř fází.

1. Fáze NREM

Trvá zpravidla jen několik málo minut. V rámci této fáze se často objevuje škubnutí kosterního svalstva či mírný pohyb očí. Jedná se přechod ze stavu bdění do spánku.

2. Fáze NREM

Druhá fáze NREM neboli lehký spánek zabírá přibližně 45 až 55 % z celkového spánku. V této fázi dochází ke snížení svalového napětí.

3. Fáze NREM

Třetí fáze NREM představuje přechod z lehkého spánku do spánku hlubokého. V této fázi je spánek natolik silný, že není jednoduché spícího probudit. Součástí této fáze mohou být i spánkové poruchy jako náměsíčnost nebo noční děsy.

4. Fáze NREM

Poslední fáze NREM trvá jen přibližně 30 minut, přesto je nejsilnější a nejhlubší fází spánku.

Spánkový cyklus během života

Zajímavostí je, že spánkové cykly se s věkem mění. Zatímco miminka prospí v prvních dnech i 18 hodin denně, dospělým stačí okolo 7 až 8 hodin. Senioři dokonce často spí ještě méně. Kromě stresu a spánkové hygieny může za náš spánek i hormon melatonin, kterému se přezdívá spánkový hormon. Tento hormon řídí cyklus bdění a spánku. S věkem ovšem hormonu ubývá, a proto bývá usínání náročnější. Abychom měli v těle dostatečnou hladinu melatoninu na podporu spánku, je zapotřebí hormon serotonin. Jeho tvorbu můžete podpořit doplněním aminokyseliny l-tryptofan. Najdete ji například v banánech, kešu oříšcích nebo ve vejcích. Potřebnou dávku l-tryptofanu vám ovšem dodají i dvě kapsle Dreamly, díky nimž budete lépe usínat již od prvního dne.

V dalším článku našeho spánkového miniseriálu se podíváme na to, jaké problémy se spánkem vás mohou trápit a co všechno se skrývá za nespavostí.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: