30.11.2018
Kategorie: Relax - odpočinek

Co jste o (ne)věděli o spánku? – Problémy se spánkem a nespavost – 2. díl

Čísla mluví za vše. Jsou překvapující i alarmující. Málokdo si uvědomuje, že dlouhodobé popírání problémů se spánkem může vést až k závažným fyzickým i psychickým potížím. Až dvě pětiny populace trápí nespavost. Problémy se spánkem ovšem trápí ještě mnohem více osob. Jaké jsou jejich příčiny a co už lze označit za nespavost? Přečtěte si druhý článek třídílného miniseriálu o spánku.

Když se řekne porucha spánku, každému se zpravidla vybaví problémy s usínáním nebo nespavost. Poruchy spánku ovšem skrývají mnohem více. Jak ukazují výzkumy, spánkových poruch v posledních letech výrazně narůstá. V dnešní době představují problémy se spánkem již globální epidemii, která ohrožuje zdraví a kvalitu života až 45 % světové populace. Může za to hektický způsob života, stres i špatná spánková hygiena. Příčin vzniku problémů se spánkem je ovšem mnohem více. Některé můžeme snadno odstranit, s jinými je to horší, a to obzvláště pokud se jedná o zdravotní problémy. Znát příčinu spánkové poruchy je ovšem základním kamenem úspěchu.

Kde hledat příčinu poruchy spánku?

Za poruchy spánku si většinou můžeme my sami. Někdy je za nemožností usnout těžké jídlo, jindy se jedná o nadmíru stresu. Stres a spánek si obecně příliš nerozumí. Proto se vždy snažte přítomnost stresu eliminovat na minimum. Stejně tak není dobré před spaním řešit nepříjemné věci, nebo přemýšlet nad prací. A co dalšího nám může spánek komplikovat a vést až k nespavosti? Tato škála je velice rozsáhlá, ale z těch nejčastějších se jedná o špatnou životosprávu, alkohol, tučná jídla, náročnou fyzickou aktivitu před spaním, špatné prostředí v ložnici, elektronické přístroje u hlavy a mnoho dalších.

Problémy se spánkem

Kvalita i délka spánku má zásadní význam pro zabezpečení dobrého zdraví a kvality života. Nespavost však není to jediné, co může kvalitu spánku narušit. Kromě problémů s nespavostí lidé postihuje například i nadměrná spavost, syndrom neklidných nohou, náměsíčnost nebo noční děsy. Spánkových poruch je na devadesát druhů. Tou nejčastější je ovšem právě nespavost neboli insomnia. Nevyhýbá se dětem, dospělým ani seniorům. Trápí ženy i muže po celém světě.

Co se děje, když nespíme?

Během spánku dochází k regeneraci organismu, aby mohl i nadále správně fungovat. V průběhu spánku se sníží tělesná teplota, zklidní se dech a sníží se srdeční tep. Pokud ale nespíme více než 24 hodin, zvyšuje se nejen hladina stresových hormonů, ale i náš krevní tlak. Dochází k narušení procesu zpracování glukózy i imunitního systému. V neposlední řadě klesá teplota těla. Člověk vydrží bez spánku osm až deset dnů, poté hrozí vysoké riziko smrti. Nevydařený pokus vydržet co nejdéle v bdělém stavu stál život i šestadvacetiletého Číňana Ťiang Siao-šana, který zemřel po 11 probdělých dnech. I to mimo jiné dokazuje, že spánek je pro zdraví člověka opravdu zásadní.

Nespavost

Nespavost je vážné onemocnění, které v dlouhodobém horizontu může mít dle výzkumů úzkou spojitost s obezitou, diabetem, oslabením imunitního systému nebo v závažných případech i s některými druhy rakoviny. Nespavostí se označuje porucha usínání alespoň třikrát týdně po dobu jednoho měsíce. Stejně tak ale nespavost zahrnuje i přerušovaný spánek nebo brzké probuzení. Pokud se u vás tedy pravidelně objevuje obtížné usínání, časté probouzení se během noci a obtížné znovuusínání, pak je pravděpodobně řeč o nespavosti.

Typy nespavosti

Nespavost se dělí na tři typy, a to podle délky jejího trvání. Jestliže se jedná o krátkodobou nespavost, která odezní zpravidla do týdne, mluvíme o přechodné insomnii. Její příčinou může být stres. Může se jednat o pracovní pohovor, čekání na výsledky od lékaře nebo nepříjemnou hádku v rodině. Jakmile stres odezní, spánek se většinou vrátí do normálu. V případě měsíčního trvání nespavosti je řeč o akutní nespavosti. V takovém případě více dbejte na zásady spánkové hygieny, eliminujte stres a raději než po prášcích na spaní sáhněte po přírodních doplňcích stravy. Jedním z nich je i Dreamly, který se vyrábí v České republice. Posledním typem insomnie je chronická nespavost, která může mít v případě neřešení vážné zdravotní následky.

Více o Dreamly se dozvíte na www.dreamly.cz

Proč je nespavost nebezpečná?

Neklidné spaní a nekvalitní spánek vedou k řadě problémů. V první řadě snižují kvalitu života. Člověk, který dlouhodobě spí špatně, se nemůže dobře soustředit, je unavený během dne, selhává mu paměť a dochází u něj k výkyvům nálad. Nezřídka se objevují deprese, úzkost nebo další psychické problémy. To samozřejmě může negativně ovlivnit jeho soukromý i pracovní život, a to jak po fyzické, tak psychické stránce. Dochází-li k narušení kvality i kvantity spánku, dříve nebo později se to projeví.

Jak na nespavost?

Počítání oveček zase nikam nevede? Usínání déle než třicet minut a převalování se v posteli k lepšímu spánku rozhodně nepomůže. Zkuste raději něco na podporu spánku. Může se jednat o novou matraci, dobře vyvětranou ložnici, relaxační masáž před spaním nebo osvědčené bylinky na spaní. Mezi nejoblíbenější patří například meduňka lékařská nebo kozlík lékařský, které najdete i v přírodním produktu pro lepší usínání a kvalitnější spánek Dreamly. Kapsle Dreamly jsou navíc doplněné o šafrán setý, mučenku pletní nebo pro spánek důležitou aminokyselinu l-tryptofan.

Zajímá vás, jak vyzrát nad nespavostí a jak konečně nerušeně prospat celou noc? Dozvíte se v posledním článku tohoto třídílného spánkového miniseriálu.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: