18.4.2019
Kategorie: Zdravá výživa

Dají se živočišné bílkoviny efektivně nahradit?

Pokud se rozhodnete ke správnému kroku a konečně chcete zatočit s nevzhlednými špekovými bochánky, musí být vaším prvním krokem úprava jídelníčku. Když k tomu přidáte ještě nějaký pohyb, věřte, že bez přísunu bílkovin – proteinů, to půjde mnohem hůře. Bílkoviny potřebujete ke stavbě svalové tkáně, kterou chcete nahradit tukové polštáře. Mnoho lidí se však mylně domnívá, že bez kuřecích prsou, hovězího a tvarohu to nelze. Ať už máte důvod k odmítání živočišné stravy jakýkoliv (etické důvody, alergie, nechutenství), existují i rostlinné alternativy se kterými dosáhnete vypracovaného těla.

Proteinové nápoje

Proteinové nápoje ještě do nedávno byly výsadou kulturistů nebo vrcholových sportovců a někteří je mylně srovnávají s různými povzbuvači. Proteinové nápoje však napomáhají k regeneraci svalů po větší fyzické námaze. Laicky řečeno – vaše tělo si bude brát energii z tuků a začne je spalovat. Kromě klasických proteinových nápojů existuje na trhu mnoho, dnes již dostupných, typů rostlinných „protejňáků“.

Luštěniny

Luštěniny jsou velice bohatým zdrojem bílkovin. Pokud luštěniny nakombinujete s obilovinou nebo rýží, tělo bílkoviny lépe využije. Tato kombinace se lehce vyrovná bílkovině živočišné. Kromě toho luštěniny jsou bohaté na vlákninu, která je také při redukci velmi důležitá. Zejména sója a fazole s kukuřicí mohou být vašimi skvělými pomocníky.

Quinoa – merlík chilský

Tato potravina se někdy označuje za superpotravinu, díky vysokému obsahu aminokyselin, hořčíku a železa. Jejím používáním plnohodnotně nahradíte bílkoviny obsažené v mase nebo vejcích. Quinou koupíte každém obchodě se zdravou výživou, ale v poslední době se začíná objevovat i běžných marketech.

Chia semínka – šalvěj hispánská

O úžasnosti chia semínek toho bylo napsáno již mnoho. Jejich vysoký obsah zdraví prospěšných látek, včetně bílkovin a téměř žádné kalorie vyzdvihují chia semínka mezi nejzdravější potraviny na světě. Chia semínka napomáhají nejen tělu, ale i mozku.

Konopné semínko

Konopné semínko obsahuje nejen vysoký podíl bílkovin, ale také hořčíku. Jeho další výhodou je, že ho nemusíte dál nijak zpracovávat. Nasypat semínka můžete na cokoliv.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: