29.12.2016
Kategorie: Zdravá výživa

Jak jsou prospěšné pečené kaštany?

Pečené kaštany nejsou u nás v Čechách tak známou pochutinou. Sice je známe z různých vánočních trhů, ale určitě si je nespojujeme s myšlenkou prázdnin a posezení u otevřeného ohně. Je to škoda, protože jedlé pečené kaštany mají nižší podíl tuku a vyšší obsah rozpustné vlákniny, než třeba vlašské ořechy. Navíc mají příjemnou chuť a obsahují i řadu živin.

Příznivě působí na zažívací systém

Kaštany mají vysoký obsah vlákniny. Ta pak tvoří gelovou konzistenci ve střevech. Rozpustná vláknina snižuje hladinu cholesterolu a stabilizuje hladinu cukru v krvi. Nerozpustná vytváří objem ve stolici a usnadňuje rychlejší průchod zažívacím traktem. Snižuje se tak riziko vzniku zácpy a střevních komplikací, např. divertikulózy.

Stabilizují energetickou hladinu

Většina ořechů má nízký obsah sacharidů, což je důvod, proč jsou zařazovány do různých stravovacích plánů. Kaštany vlastní naopak velké množství složitých cukrů. Na rozdíl od jednoduchých cukrů jsou pomaleji stravitelné, což vám dává i energetickou hladinu a také pomáhají s funkcí nervové soustavy.

chestnuts-789518_960_720

Zlepšují funkce mozku

V tucích se rozpouští vitamín B, který se podílí na vytváření červených krvinek, rozkládá bílkoviny, sacharidy a tuky na energii, podporuje zdravou pokožku a zlepšuje funkce mozku. Kaštany jsou bohatým zdrojem vitamínu B, takže vás tyto výhody zcela jistě neminou. Je tu thiamin, riboflavin i kyselina listová.

Snižují rizika řady onemocnění

Kaštany se pyšní vysokým obsahem stopových prvků, zejména manganu – antioxidantu, který pohlcuje volné radikály a snižuje riziko rakoviny a srdečních onemocnění. Mangan také buduje pojivovou tkáň a podílí se na srážení krve.

chestnuts-1448330712nho

Posilují kosti

Je tu ještě jeden stopový prvek, který stojí za zmínku. Měď zvyšuje pevnost kostí, tvoří červené krvinky, posiluje nervovou soustavu a imunitní systém.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: