10.5.2018
Kategorie: Zdravá výživa

Jaké jídlo jíst před spaním a jakému se vyhnout?

Spánek je pro naše tělo velice důležitý, jeho kvalita se promítá do našeho celkového zdravotního stavu, ale i do naší nálady. Pokud špatně spíme, jsme celý den unavení, máme utlumené veškeré naše schopnosti, sníženou pozornost, mohou se objevit bolesti hlavy, úzkosti či deprese. Kromě toho může mít nekvalitní spánek dopad i na náš imunitní systém a naše srdce.

Mezi příčiny, které nekvalitní spánek způsobují, patří například nekvalitní matrace, nepravidelná spací doba, nevhodná teplota v místnosti, řešení různých problémů a mezi jinými i nevhodná strava před spaním.

To, co jíme, ovlivňuje kvalitu našeho spánku

Některé potraviny a nápoje nás mohou ovlivnit i několik hodin předem, proto je třeba popřemýšlet, které potraviny jsou vhodné pro večerní období a které nikoli.

Nevhodné potraviny

Mezi nevhodné potraviny patří například:

  • Čokoláda – kromě jiného obsahuje kofein a teobromin, což jsou stimulanty.
  • Ostré jídlo – potřebuje více času na zpracování.
  • Káva – obsahuje kofein, který organismus stimuluje.
  • Alkoholické nápoje – potlačují normální dýchání, mohou způsobit predispozice pro vznik spánkové apnoe (stav, při kterém se během spánku pozastavuje dýchání).
  • Tučná jídla – díky vyššímu obsahu tuku snižují kvalitu spánku.
  • Červená masa a potraviny s vyšším obsahem bílkovin – podporují činnost organismu během spánku, obsahují aminokyselinu tyrosin, která stimuluje mozek.
  • Některé druhy ovoce a zeleniny – květák, brokolice, zelí, listová zelenina, celer (těžko stravitelná vláknina), pomeranče, maliny, rajčata (způsobují pálení žáhy).
  • Limonády – sycené nápoje jsou kyselé, obsahují kofein a nezdravé cukry.

Vhodné potraviny

Pokud máte potřebu jíst před spaním, mezi potraviny, které nezatíží váš organismus patří například:

  • Ořechy (ideálně vlašské) – zvyšují hladinu melatoninu v krvi (nezbytný pro dobrý a kvalitní spánek).
  • Mléčná rýže – s nízkým obsahem cukru. Pokud zařadíte rýži pravidelně do svého jídelníčku, budete mít menší potíže se spánkem.
  • Mléko a med – teplý nápoj zaplní váš žaludek a navíc navodí pocit pohody a klidu.
  • Kiwi – zvyšuje hladinu serotoninu v krvi.
  • Batáty – obsahují větší množství draslíku, který podporuje uvolňování svalů.
  • Mléčné výrobky – volte raději výrobky s nízkým obsahem tuku.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: