6.2.2020
Kategorie: Hubnutí

Metabolismus a hubnutí: Jak pálíte kalorie?

Pravděpodobně jste slyšeli, jak lidé obviňují svoji váhu z pomalého metabolismu, ale co to znamená? Je metabolismus opravdu viníkem? A pokud ano, je možné zvýšit metabolismus a spálit více kalorií?

Je pravda, že metabolismus souvisí s hmotností. Ale na rozdíl od obecného přesvědčení je pomalý metabolismus jen zřídka příčinou nadměrného přírůstku na váze. Přestože váš metabolismus ovlivňuje základní energetické potřeby vašeho těla, kolik jíte a pijete spolu s tím, kolik fyzické aktivity dostanete, jsou jiné věci, které nakonec určují vaši hmotnost.

Přeměna jídla na energii

Metabolismus je proces, kterým vaše tělo přeměňuje to, co jíte a pijete, na energii. Během tohoto složitého biochemického procesu se kalorie v potravinách a nápojích kombinují s kyslíkem, aby se uvolnila energie, kterou vaše tělo potřebuje k fungování.

I když jste v klidu, vaše tělo potřebuje energii pro všechny své „skryté“ funkce, jako je dýchání, cirkulace krve, úprava hladiny hormonů a růst a oprava buněk. Počet kalorií, které vaše tělo používá k provádění těchto základních funkcí, se nazývá bazální metabolismus – to, čemu byste mohli říkat metabolismus.

Metabolismus a hmotnost

Může být lákavé obviňovat váš metabolismus za přibírání na váze. Ale protože metabolismus je přirozený proces, vaše tělo má mnoho mechanismů, které jej regulují, aby vyhovovaly vašim individuálním potřebám. Pouze ve vzácných případech získáte nadměrný přírůstek na váze způsobený zdravotním problémem, který zpomaluje metabolismus, jako je Cushingův syndrom nebo mající nedostatečnou štítnou žlázu (hypotyreóza).

Naneštěstí je přírůstek hmotnosti komplikovaný proces. Je to pravděpodobně kombinace genetiky, hormonálních změn, složení stravy a dopadu prostředí na váš životní styl, včetně spánku, fyzické aktivity a stresu.

Všechny tyto faktory vedou k nerovnováze v energetické rovnici. Přiberete na váze, když jíte více kalorií, než spálíte – nebo spálíte méně kalorií, než jíte.

I když je pravda, že někteří lidé jsou schopni zhubnout rychleji a snadněji než ostatní, každý zhubne, když spálí více kalorií, než jedí. Chcete-li zhubnout, musíte vytvořit energetický deficit tím, že snížíte méně kalorií nebo zvýšíte počet kalorií, které spálíte fyzickou činností nebo obojí.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: