Naučte se dýchat jako děti

Pokud sledujete, jak děti dýchají, všimnete si, že se jejich břicha rozšiřuje, když vdechují, a při výdechu se stahují. Toto hluboké, regenerační dýchání je to, co okysličuje vitální orgány a tkáně, ovšem v dospělosti mnoho lidí začne dýchat nesprávně.

„Rozdýchejte“ napětí a stres

Bohužel, jako dospělí, mnozí z nás obvykle dýchají, aniž by to věděli, rychlým a mělkým dechem. To může vést k napětí v hlavě, únavě, podrážděnosti a dokonce k úzkosti a depresi. Mělké dýchání prudce snižuje hladinu oxidu uhličitého v krvi, což způsobuje, že tepny – včetně krční tepny, která jde do mozku – omezují a snižují průtok krve v těle. Když k tomu dojde, bez ohledu na to, kolik kyslíku berete do plic, váš mozek a tělo ho mají nedostatek. Tím se spustí nervový systém, díky kterému budete napjatí, úzkostní a podráždění. Na druhé straně dýchání hluboce optimalizuje hladinu kyslíku, což pomáhá zlepšit vaši energii, duševní pohodu a fyzický výkon.

Jak správně dýchat?

Klíčem je zpomalit výdech. (Pokud se pokusíte zpomalit vdechování, vytvoříte pouze napětí ve vašem těle.) Nejprve si třením rukou zahřejte dlaně a poté je položte na břicho, aby se vaše vědomí dostalo do oblasti kolem pupíku. Přirozeně se nadechněte nosem a vnímejte, jak se vaše břicho rozšiřuje. Nesnažte se spolknout co nejvíce vzduchu; přestaňte ve chvíli, kdy to začne být nepříjemné. Potom jemně vydechněte pootevřenými rty a vnímejte, jak se břicho stahuje. Představte si, že se snažíte mírně otřást plamenem svíčky, aniž byste jej zhasli. Nesnažte se vytlačit každou poslední kapku vzduchu; jen se zastavte a počkejte, až se váš další dech přirozeně objeví.

Změna dýchání tímto způsobem pomáhá aktivovat parasympatický nervový systém, který na rozdíl od sympatického nervového systému vyvolává relaxační reakci. Vytvořte z toho zvyk a budete se cítit méně stresovaní a energičtější po celý den.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: