4.1.2018
Kategorie: Zdravá výživa

Ochutnejte bulgur: zdravá výživa nemusí být vždy drahá

Bulgur je celozrnná pšenice, která není ani drahá, ani náročná na přípravu. Řadí se mezi nejvýznamnější plodiny světa a konkrétně v České republice ji najdete na každém třetím poli. Bulgur se vyznačuje jako součást pokrmů, je již předvařený, což usnadňuje jeho další využití v kuchyni, protože jen nabobtná ve vodě a smíchá se dále s dalšími ingrediencemi bez následného tepelného zpracování.

Další využití pro bulgur

bulgurBulgur se s oblibou využívá jako součást zeleninových nebo masitých jídel. V české kuchyni se používá do nádivek, karbanátků, polévek, anebo jen jako příloha k masu. Je lehce stravitelný a má příznivé nutriční složení, protože obsahuje nezbytnou vlákninu, vitamíny a minerály.

Pšenice

Zrna pšenice slouží k výrobě chleba, těstovin, škrobu, krup, otrub, krupice, šrotu, lihu a piva. Pokud však chcete vytvořit bulgur, musíte pšenici smíchat s vodou a nechat částečně naklíčit. Poté pšenici uvařte v páře. Vařené zrno pak usušte a nakonec nadrťte nahrubo. Tohle by se vám vyrábět doma však nevyplatilo.

Proč bulgur?

Bulgur obsahuje jednoduché cukry, díky čemuž je dobře stravitelný. Dále má vysokou nutriční hodnotu, obsahuje vitamíny A, hořčík, fosfor a železo, vlákninu, minimum množství tuku, zato dostatek bílkovin. Dále nenadýmá a podporuje činnost střev a nervové soustavy.

Příprava

Příprava je snadná a rychlá. Nasypte bulgur v poměru jedna ku třem do horké vody a nechte jej nabobtnat zhruba hodinu. Rychlejší je však jej deset až dvanáct minut nechat povařit. I s vývarem jej lze pak použít jako zavářku do polévky. Pokud však vodu slijete, lze poté bulgur zamíchat do nádivek, salátů a podobně. Výborný je také jako příloha k masu a zelenině. Figuruje jako obměna rýže. Recepty na zajímavé kombinace naleznete na internetu. Kuskus je výchozí složkou samotného bulguru a navzdory toho, že kuskus nemá tak významné výživové hodnoty, stále se jej prodá daleko více, než právě bulguru.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli:
Štítky:,