20.9.2018
Kategorie: Zdravá výživa

Ochutnejte středomořskou stravu

Středomořská strava, spolu s přiměřenou fyzickou aktivitou a eliminací rizikových faktorů, mezi něž patří kouření a alkohol, je zdravá výživa základní prevencí celé řady patologií. Základ středomořské stravy tvoří čerstvé ovoce a zelenina, obiloviny a luštěniny, celozrnné pečivo, olivový olej (hlavní zdroj tuků), maso drůbeží a rybí, bylinky a červené víno.

Výhody středomořské stravy

Používá převážně čerstvé suroviny a žádné polotovary. Bylinky a koření nastartují metabolismus a podpoří lepší trávení. Sladkosti nahrazuje ovoce. V jídelníčku se objevují zdravé tuky

Čerstvé ovoce a zelenina

Kromě vitamínů a minerálů obsahují velké množství vlákniny, antioxidanty a vodu. Ke snídani můžeme vypít čerstvou ovocnou nebo zeleninovou šťávu, ovoce je ideální dopolední svačinka, k obědu si dáme zeleninu jako příloh nebo zeleninový salát a stejně tak můžeme udělat i k večeři.

Drůbeží a rybí maso

Ryby jsou velmi dobrým a kvalitním zdrojem omega 3 a 6 nenasycených mastných kyselin a v jídelníčku by se měly objevit alespoň 3x týdně. Zkuste jimi nahradit vepřové maso. Tělu dodají čistý zdroj bílkovin, obsahují protizánětlivé kyseliny a mořské ryby také jód. Ideální tepelná úprava je zapékání, nikoli smažení.

Olivový olej

Obsahuje kyselinu olejovou, která má pozitivní vliv na metabolismus krevního tuku a cholesterolu.

Luštěniny, ořechy a semínka

Nabízejí kvalitní tuky. Ořechy a semínka jsou samozřejmě myšleny v přírodním stavu, nikoli pražené či solené.

Červené víno

Obsahuje resveratrol, což je přírodní antioxidant, který má pozitivní vliv na činnost genů podílejících se na procesech stárnutí.

Bylinky a koření

Nejčastěji se používá bazalka, majoránka, koriandr, kardamon a kmín. Pomáhají rozproudit náš metabolismus a podporují snadnější trávení. Tělu nabízejí celou řadu významných antioxidantů, které bojují proti volným radikálům.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: