2.6.2016
Kategorie: Cvičení

Posílení kolene po úrazu

Z hlediska četnosti úrazů jsou kolena jednoznačně nejčastěji poškozeným kloubem na lidském těle. Natažení šlach, přetržení menisku, natržení postranních vazů a další problémy svalů a šlach v koleni jsou denním chlebem mnoha ortopedů. Po jakémkoliv zranění kolene je vždy důležité zejména jeho správné rozcvičení a opětovné posílení. Neposiluje se přímo koleno, ale stehenní svaly, které zajišťují pevnost kolene. Jak koleno po úrazu posilovat?

Nejprve plaváním

Plavání je ideálním cvičením ještě i v době rehabilitací, a když nemůžete ještě koleno zatěžovat úplně. Voda nadnáší a koleno si tak může ulevit. Pohyby při plavání neustále nutí zatínat stehenní svaly a ty se posilují. Koleno se také ve vodě snáze rozhýbává. Dokážete jej ohýbat do úhlů, kterých při cvičení nedosáhnete. V době před plnou zátěží je plavání ideálním sportem.

koleno_01

Pokračujte na kole

Až vám doktor dovolí koleno plně zatěžovat, rozhodně nezačínejte hned s běháním. Běh je pro koleno nejnamáhavější činností a mohl by se stát další úraz. Než začnete běhat, musí být koleno opravdu posílené. Ideálním začátkem plné zátěže je jízda na kole. I při ní se snoubí rozhýbání poškozených šlach a posilování stehenních svalů. Nezáleží na tom, zda jezdíte ve volné přírodě nebo na rotopedu.

koleno_02

Na konec dřepy

Až budete cítit, že koleno už začíná být pevnější a stehenní svaly opět větší, přichází čas na dřepy. Dřep je nejvhodnějším cvikem na posílení stehenních svalů a kolenních šlach. Opět dochází jak k posilování, tak k ohýbání kolene. Každý den přidávejte množství provedených dřepů a můžete zapojit i zátěž v podobě činek, abyste museli zvedat větší váhu. Pro lepší odolnost postranních šlach v koleni je dobré také několik minut denně stát na balanční podložce.

K posílení kolene po úrazu není třeba každodenní návštěva posilovny a fyzioterapeutů. Stačí jen dostatek vůle a trpělivosti.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: