25.2.2016
Kategorie: Lifestyle, Relax - odpočinek

Proč byste se měli věnovat saunování?

Sauna je stará jako lidstvo samo, dokládají to mnohé archeologické nálezy. Moderní saunování má původ ve Finsku. Fungovaly zde například veřejné sauny, ve kterých se scházeli lidé z celé vesnice a debatovali o důležitých otázkách života. Dnes se saunování stalo součástí zdravého životního stylu. Proč byste měli tělo pravidelně prohřívat i vy?

Pro tělo i mysl

Za saunu se považuje místnost se vzduchem vyhřátým na minimálně 60˚C. Některé typy saun nabízí až 120˚C. Právě extrémně teplé prostředí má na lidský organismus hned několik blahodárných účinků.

Při pobytu v horkém prostředí se postupně prohřívá tělo a následkem toho dochází k pocení. Při něm se z těla dostávají ven škodlivé látky, a to ve velkém množství. Potí se de facto každý centimetr těla. Pobyt v sauně je díky tomu efektivním způsobem, jak z organismu dostat pryč nebezpečné toxiny. Platí, že čím častěji se člověk saunuje, tím lépe dokáže organismus škodlivé látky odstraňovat. Dochází proto k celkovému posílení imunitního systému. Díky tomu se tělo stává odolnější proti nachlazení a všem nemocem, které vznikají jako následek oslabené imunity. Pobyt v sauně prospívá kloubům a svalům, které se lépe prokrvují. Funguje i jako prevence bolesti, prospívá při léčbě poúrazových stavů.

saunovani_01

Při sauně je důležité být v klidu a nehýbat se. Saunování se často pojí s aromaterapií. V případě klasické sauny se na horké kameny mohou házet byliny či voda s éterickými oleji. Do vzduchu se uvolňuje vůně, která má pozitivní účinky na mysl a prospívá dýchacím cestám.

Pro koho je vhodné?

Saunování je obecně doporučováno zdravým osobám. Pravidelně si ho mohou užívat děti i dospělí. Naopak není vhodné pro osoby se srdečními chorobami, osoby s akutními záněty či osoby s onemocněním dýchacích cest. Nedoporučuje se těhotným ženám. Než se saunováním začnete, poraďte se s vaším lékařem.

saunovani_02Fotografie: badkleinkirchheim via Compfight cc.

Jak často?

Do sauny můžete chodit každý den. Aby se účinky projevily, choďte do sauny minimálně jednou za týden.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: