23.1.2020
Kategorie: Zdravá výživa

Zařaďte do jídelníčku výživné luštěniny

Luštěniny mají obvykle nízký obsah tuku, neobsahují žádný cholesterol a mají vysoký obsah folátu, draslíku, železa a hořčíku. Obsahují také prospěšné tuky a rozpustnou a nerozpustnou vlákninu. Luštěniny jsou dobrým zdrojem bílkovin a zdravou náhradou za maso, které má více tuku a cholesterolu.

Přidejte více luštěnin do vaší stravy

Čočková a hrachová kaše, kterou nás krmili kdysi na základních školách, zanechalo v mnoha lidech odpor k luštěninám. Existuje mnoho způsobů, jak luštěniny do jídelníčku zařadit. Fazole použijte do polévek i pod maso. Do salátů přidejte černé fazole nebo cizrnu, která je stále více oblíbená. Pokud si saláty v práci kupujete, doneste si v krabičce uvařené luštěniny a do salátu je přimíchejte.

Vyzkoušejte oblíbený hamburger z luštěnin nebo promíchejte s masem. Pokud v obchodě nenajdete konkrétní druh luštěniny, můžete snadno nahradit jeden druh luštěniny jiným.  Experimentujte s tím, jaké druhy luštěnin máte ve svých receptech nejraději, aby vaše jídlo a občerstvení byly výživné a zajímavé.

Nemáte čas?

Luštěniny jsou zdlouhavé na přípravu, kdy se musí namočit přes noc do vody a následně pomalu vařit, dokud nejsou měkké.

Čočka a hrášek nemusí být nasáklé. Kromě toho jsou některé luštěniny předvařené a nemusí se namáčet.

Konzervované luštěniny rychle doplňují pokrmy, které nevyžadují dlouhé vaření. Nezapomeňte opláchnout připravené a konzervované luštěniny, aby se odstranil sodík, přidaný během zpracování.

Nafouklé břicho vás trápit nemusí

S luštěninami jsou spojené problémy s nadýmáním a plynatostí. Existuje několik způsobů, jak nadýmání z luštěnin předejít.

  • Luštěniny před vařením namočte a několikrát vyměňte vodu. Nepoužívejte namáčecí vodu k vaření fazolí. Voda absorbuje část nestravitelného uhlohydrátu, který produkuje plyn.
  • Zkuste použít konzervované fazole – konzervační proces rozkládá některé uhlohydráty produkující plyn na stravitelnou formu.
  • Fazole pomalu vařte, dokud nejsou měkké. To také usnadní stravování.

Když do své stravy přidáváte více fazolí a luštěnin, nezapomeňte vypít dostatečné množství vody a pravidelně cvičit, aby váš trávicí systém zvládl nárůst vlákniny.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: