25.1.2016
Kategorie: Cvičení, Sport

Zásady posilování – na co si dát pozor?

Kdo by nechtěl zpevnit ochablé svaly a zformovat postavu tak, aby byla už z dálky přitažlivá? Bez posilování to ale zkrátka nejde. Posilování má však svá pravidla, která je nutné dodržovat. Jinak by se mohlo stát, že si postavu místo zformování spíše zdeformujete, nebo veškerá vaše snaha přijde vniveč. A co je horší – můžete si i ublížit. Taková bolavá záda a závratě z přetížení šíjových svalů nejsou nic příjemného.

Hned na začátek vás ale musíme upozornit – pokud chcete shodit přebytečné kilogramy, bude pro vás vhodnější zvolit nějaký aerobní pohyb, ať už to bude běh, plavání, jízda na kole, chůze nebo běh na lyžích. Při posilování totiž kilogramy nabíráte, svalová hmota je výrazně těžší než tuk. Jestliže ale tuto počáteční fázi překonáte, stojí to za to. Svalnaté tělo totiž tuky spaluje podstatně rychleji než tělo ochablé. Hmotnost jde tedy dolů až ve druhé fázi.

posilovani_01

Poctivě dýchejte

Při posilování je nejdůležitější správné dýchání. Je to však jednoduché – při překonávání zátěže vydechujeme, při uvolňování se nadechujeme. Nádech by měl být dvakrát delší než výdech. Nejdříve je nutné posílit střed těla – hluboké svaly kolem páteře a svaly břišní. Až potom můžeme přejít na svaly rukou a nohou. Pokud byste postupovali opačně, mohla by se vám zhoršit stabilita páteře a dojít by mohlo i ke zranění, jako je kýla či výhřez meziobratlové ploténky.

posilovani_02

Nejdříve se cviky pořádně naučte

Cvik se musíme naučit provádět správně. Až potom můžeme postupně zvyšovat zátěž. Svaly, které působí proti sobě, tedy vedou k opačnému pohybu, je třeba posilovat současně. Zároveň tedy musíme posilovat bicepsy a tricepsy, tricepsy a záda, přední a zadní strany stehen a podobně. Společně se posilují i svaly, které na pohybu spolupracují – tricepsy a prsní svaly, ohýbače kolen a hýždě, horní, střední i dolní břicho, biceps a zádové svaly. V každém případě je nutné trénink pravidelně obměňovat, aby nedošlo k přetížení.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: