31.8.2017
Kategorie: Zajímavosti, Zdravá výživa

Zdravá výživa v minulosti a dnes

Znáte hlavní zásady zdravé výživy v moderní době? Především je třeba potraviny vybírat opravdu pečlivě. Další hlavní zásadou je vyváženost, tedy ideální poměr bílkovin, sacharidů a tuků, které potřebujeme. Zároveň by náš jídelníček měl být bohatý na vitamíny a minerály. Co dál?

Tak například místo živočišných tuků bychom měli upřednostňovat rostlinné tuky. Problematika konzumace tuků je nelítostná, protože nadměrný příjem tuků vede k nezvratné rakovině tlustého střeva a k dalším méně závažným civilizačním chorobám, kterých se jistě rádi vyhneme.

V současné době je zdravá výživa vlastně životním stylem, který je však potřeba si opravdu osvojit. Základem je vždy tolik oblíbené pečivo, které je plné nezdravých tuků. Naučte se tak jíst zdravější alternativu celozrnného pečiva, které uchovává minerály, vitamíny a vlákninu. Kromě toho je daleko chutnější.

V rámci výběru jen těch nejvhodnějších potravin je třeba sledovat obsah v podobě minerálních látek, proteinů, enzymů, antioxidantů, vlákniny a zdravých tuků. To vše obsahuje například řasa chlorella, sinice spirulina, mladý ječmen, kořen Maca, Aloe Vera, konopná semínka, luštěniny, vlašské ořechy a obligátní ovoce a zelenina, kterým se pořád vyhýbáme.

Také klasické mléko se nepovažuje za zdravé. Daleko efektivnější je kokosové mléko.

Slaďte zdravě

Zbavte se bílého cukru jednou provždy a vsaďte raději na přírodní zdravé slazení v podobě přírodních sirupů, jako je bezový, anebo javorový či agávový. Osvědčená je také stévie a přírodní med.

Pečení

Totéž platí pro pečení. Špaldová mouka je zdravou alternativou šlechtěné pšenice, protože obsahuje vyšší podíl minerálů a bílkovin. Během pečení a vaření rovněž používejte zdravý kokosový olej (například palačinky jsou na něm úžasné, voňavé a nemastné a navíc se nikdy nepřipálí). Existuje však také kokosové máslo, které je nabité antioxidanty, minerály a vitamíny.

Šťávičkujte

Domácí odšťavňovač je v dnešní chemické době opravdu k nezaplacení. Abychom dosáhli ideálního příjmu vitamínů, měli bychom denně požít pět porcí čerstvého ovoce a zeleniny. Pokud s tím máte problém, tak tyto šťávy alespoň pijte v rámci své denní hydratace! Bombastická je šťáva z červené řepy, která pomáhá k tvorbě červených krvinek, vůbec celkově posiluje organismus.

Historie výživy:

Dvacáté století

Ve dvacátém století se bohužel městská kuchyně věnovala typicky českému hutnému a těžkému vaření. Je to hovězí, vepřové, kuřecí a maso maso maso maso. K tomu samozřejmě nějaká ta omáčička. O zdravé výživě však hovořit rozhodně nelze, tak jako o případných přílohách v podobě zeleniny, které byste jen horko těžko pohledali. Kromě toho sádlo bylo jediným dostupným tukem.

Rok 1949-1989

Po hladové válce se samozřejmě začala společnost zásobovat postupem času potravinami i jejich dovozem. Renovaci zažilo zemědělství. Zvýšila se produkce obilovin, zejména pšenice a velmi rychle stoupala také spotřeba návykového cukru a živočišných tuků. Už méně společnost vařila ze zdravějších rostlinných tuků.

Rostl zájem o levnější vepřové, a zároveň se začaly dovážet subtropické a tropické plodiny. Už méně však bylo dostupných mořských ryb, které jsou tolik zdravé. Strava obecně byla chudá na vitamín A, C, na vápník a železo, vlákninu a vodu. Celkově byl jídelníček jednotvárný, nepestrý a běžně dostupné potraviny byly rychlými cukry a nezdravými tuky. Nebylo si moc z čeho vybírat.

Současná doba

Současná doba je posedlá zdravou výživou, alternativami k „projezení se do vysokého věku“. Ruku v ruce s tím jde životní styl jako prevence civilizačních chorob i případných epidemií. Jde zejména o základní body v podobě pitného režimu, pobytu na čerstvém vzduchu, otužování, dostatku pohybu i odpočinku a příjmu vitamínů.

Dále je třeba jíst pravidelně, jíst pestrou stravu, nezapomínat na zeleninu, ovoce, cereálie, obilniny, maso, ryby, mléčné výrobky a oleje. Dále je třeba si udržovat tělesnou váhu a hlavně mít radost ze života, což je základ všeho.

Zapamatujte si rovnici: Lépe jíst + Více se hýbat = Zdravě žít.

Cukrům se vyhýbejte (například med a melas mají hodně kalorií a navíc podporují kazivost zubů). Taktéž nadbytek soli zase figuruje v rámci vysokého krevního tlaku, sůl dále zadržuje tekutiny (což zase souvisí s předmenstruačním syndromem, křečovými žilami, hemoroidy či ledvinovými kameny). Nezapomínejte na zeleninu a ovoce, správně vyživovaný organismus je zdravý, štíhlý, plný energie a v nejlepší kondici.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: