Zjistěte, proč jsou vejce pro lidské zdraví tak důležité

Vejce jsou pravděpodobně nejdokonalejší potravinou v přírodě. Jsou běžně dostupná, nepříliš drahá a dají se připravit na tisíce způsobů. Jsou jedním z nejlepších zdrojů bílkovin a navíc jsou plná vitaminů.

Proč nám žloutky prospívají

boiled-eggs-1135746_960_720Kromě bílkovin, obsahujících všech devět aminokyselin, jsou plné vitamínů a nutričních látek, které prospívají očím, mozku a srdci. Jsou jedním z nejlepších zdrojů cholinu, což sice není vitamin, ale je to esenciální nutriční látka, která musí být v naší stravě obsažena, máme-li si udržet pevné zdraví. Cholin má zásadní význam pro kardiovaskulární a mozkové funkce a pro zdraví buněčných stěn. Je základní součástí fosfolipidu, bez jehož aktivního přísunu se v játrech hromadí tuk i cholesterol.

To je velký paradox, jelikož lidé se vejcím vyhýbají ze strachu z cholesterolu. Vaječné žloutky a hovězí játra jsou jedním z nejbohatších potravinových zdrojů fosfatidylcholinu. Navíc cholin v těle vytváří metabolit zvaný betain, který pomáhá snižovat hymocystein, rizikový faktor srdečních chorob. Fosfatidylcholin je jednou z nutričních látek nejvíc prospívajících játrům a pomáhajícím chránit játra před celou řadou toxických vlivů. Acetilcholin má zásadní vliv na paměť a myšlení. Jeho adekvátní hladina v těle chrání před některými typy demence včetně Alzheimerovy choroby.

Vejce pro zdravé oči

Obsahují lutein a zeaxantin, které podporují zdraví lidského zraku. Lutein je karotenoid, tedy látkou potřebnou pro výživu zraku. Nejefektivnějším zdrojem výživy zraku jsou vejce a špenát.

Vejce by mohla chránit před rakovinou prsu

Obecně je známo, že ženy, které jedí nejvíce ovoce a zeleniny, mají významně nižší riziko vzniku karcinomu prsu. Poslední studie však prokázaly stejný účinek u vajec. Kromě kvalitní bílkoviny, luteinu, zeaxanthinu, cholinu a fosfatidylcholinu vejce obsahují i stopové množství více než patnácti vitaminů a minerálů. Navíc síra obsažená ve vejcích podporuje zdraví vlasů a nehtů.

egg-1618854_960_720

Omega – 3

Pokud kupujete kvalitní, o omega-3 obohacená vejce zdravých, organicky krmených slepic z volných výběhů, eliminujete riziko salmonely. Možná jste si všimli, že mnozí odborníci na výživu doporučují vejce, ale nespecifikují jejich úpravu. Je to proto, že čím méně vejce mícháte či vystavujete žloutek kyslíku, tím méně cholesterol oxiduje. Například ztracená vejce představují jeden způsob omezení oxidace, další je vaření a samozřejmě také konzumace syrových vajec. Tento způsob není každému příjemný, ale rozhodně je lepší jíst míchaná vajíčka než žádná. Vyhněte se však bufetům, kde jsou vejce vystavena hodiny na vzduchu. Jako vždy platí, že čím čerstvější, tím lepší.

Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: