9.4.2020
Kategorie: Cvičení

Znáte cvičení „pět tibeťanů“? My vám ho představíme!

Pět tibetských rituálů je starodávná jógová praxe, která se skládá z řady pěti cvičení prováděných 21krát denně, ale není to podmínkou.

Odborníci uvádějí, že program má mnoho fyzických, duševních a duchovních výhod. Předpokládá se, že tyto účinky obnovují vitalitu a sílu člověka. Díky těmto výhodám je pět tibetských rituálů tradičně známé jako „Fontána mládí“.

Jaké je tibetské cvičení?

Pět tibetských obřadů je považováno za staré více než 2 500 let. Údajně je vytvořili tibetští lámové (mniši) nebo vůdci tibetského buddhismu.

V roce 1985 byly rituály poprvé představeny západní kultuře v knize „Ancient Secret of the Fountain of Youth“ od Petera Keldera. Tato kniha, která popisuje program jako „mládí“, podrobně vysvětluje cvičení.

Cvičení je založeno na energii těla. Podle praktiků má tělo sedm energetických polí nebo vírů. Tato pole se v hindštině nazývají čakry.

Říká se, že tato pole řídí části endokrinního systému, síť žláz a orgánů, které regulují mnoho funkcí těla, včetně procesu stárnutí.

Odborníci říkají, že mládí a síly lze dosáhnout, když se tato energetická pole točí stejnou rychlostí. Lidé praktikují „pět tibeťanů“, aby toho dosáhli.

Výhody cvičení

Existuje jen omezený výzkum výhod této praxe, ovšem lidé, kteří toto cvičení pravidelně praktikují na sobě pozorují mnoho změn, například:

  • úleva od bolesti kloubů a ztuhlosti
  • lepší síla a koordinace
  • lepší oběh
  • snížená úzkost
  • lepší spánek
  • vylepšená energie
  • mladistvý vzhled

Cvik č.1

Účelem prvního cviku je urychlit čakry. Během tohoto cvičení je běžné, že začátečníci cítí závratě.

  1. Stůjte zpříma. Natáhněte ruce směrem ven, dokud nejsou rovnoběžné s podlahou. Zamiřte dlaněmi dolů.
  2. Zatímco zůstanete na stejném místě, pomalu točte své tělo ve směru hodinových ručiček. Aniž byste ohýbali hlavu dopředu, mějte oči otevřené.

Cvik č. 2

Během druhého cviku je důležité hluboce a pravidelně. Mezi jednotlivými opakováními byste měli pokračovat ve stejném dýchacím vzorci.

K tomu budete potřebovat koberec nebo podložku na jógu.

  1. Lehněte si na záda. Položte ruce podél boku, dlaně na podlahu.
  2. Nadechněte se a zvedněte hlavu a posuňte bradu směrem k hrudi. Současně zvedněte nohy přímo vzhůru a kolena držte rovně.
  3. Vydechněte a pomalu sklopte hlavu a nohy do výchozí polohy. Uvolněte všechny svaly.

Pokud máte problémy s narovnáním kolen, ohněte je podle potřeby. Pokuste se je narovnat pokaždé, když provedete cvik.

Cvik č. 3

Stejně jako druhý obřad, i třetí obřad vyžaduje hluboké rytmické dýchání. Můžete také praktikovat tento obřad při zavírání očí, což vám pomůže soustředit se dovnitř.

  1. Koleno na podlaze, kolena šířka ramen od sebe a boky zarovnány přes kolena. Narovnejte trup a položte dlaně na zadní stranu stehen, pod hýždě.
  2. Nadechněte se a sklopte hlavu dozadu a zahněte páteř a otevřete hrudník.
  3. Vydechněte a sklopte hlavu dopředu a posuňte bradu směrem k hrudi. Po celý obřad držte ruce na stehnech.

Cvik č. 4

Čtvrtý obřad, někdy nazývaný Moving Tabletop, se také provádí s pravidelným dýcháním. Vaše ruce a paty by během celého cvičení měly zůstat na svém místě.

  1. Posaďte se na podlahu a roztáhněte nohy rovně dopředu, nohy dejte mírně od sebe. Položte dlaně na zem podél boků, prsty směřující dopředu. Narovnejte záda.
  2. Položte bradu k hrudníku. Nadechněte se a jemně sklopte hlavu dozadu. Současně zvedněte boky a skrčte kolena, dokud nejste v pozici stolu, s mírně nakloněnou hlavou dozadu. Uvolněte svaly a zadržte dech.
  3. Vydechněte, uvolněte svaly a vraťte se do výchozí polohy.

Cvik č. 5

Pátý rituál se týká jak psa směřujícího dolů, tak psa směřujícího nahoru. Z tohoto důvodu se často nazývá Dva psi. Tento krok také vyžaduje stabilní dýchací rytmus.

  1. Sedněte si na podlahu se zkříženýma nohama. Dejte dlaně před sebe.
  2. Natáhněte nohy za sebe, prsty rozevřené a ruce a šířku ramen od sebe. Narovnejte ruce a zaklenutí páteře a zároveň udržujte vrcholy nohou na zemi. Položte hlavu zpět na psa směřujícího nahoru.
  3. Poté vdechněte a zvedněte boky a posuňte své tělo do tvaru „vzhůru nohama“. Posuňte bradu směrem k hrudníku a narovnejte záda do psa směřujícího dolů. (do pozice střechy na špičkách)
  4. Vydechněte a přesuňte se zpět do výchozí polohy.
Zaujal vás článek? Podělte se o něj s přáteli: